3 Ocak 2012 Salı

Hüzzam


Yeni yılın ilk yazısı, yeni yılın ilk oyunuyla...
Bu akşam Oda Tiyatrosunda Hüzzam'ı izledim. Diğer sahnelerde saat sekizde başlayan oyunların aksine bu sahnede oyunlar altı buçukta başlar, bu nedenle 2012'nin ilk oyununu izlemiş oldum farkına varmadan. Oyundan önce biraz bu sahneden bahsetmek istiyorum. Oda tiyatrosu beşerli on iki sıradan oluşan altmış kişilik küçük bir sahne, adı gibi tam bir oda. Ben burada oyun izlerken, kendimi tiyatroya gitmiş gibi değil de sanki o başarılı tiyatrocuları evimde konuk ediyor gibi hissediyorum her seferinde. Büyük sahnelerin o büyüsü yok belki ama samimi, sıcak bir ortamı var ve burada izlediğim her oyun bir şekilde kalbime dokunuyor. İşte Hüzzam da kalbime dokunup geçti bu akşam. 

Hüzzam, Türk musikisinde, "koyu hüzünlü bir makam" demekmiş. Zaten, henüz oyun başlamadan salona girdiğiniz ilk anda ud eşliğinde hüzzam makamına ait olan sesler karşılıyor sizi. 

Oyun, tek kişilik bir kadının, Mahpeyker'in hikayesi. Mahpeyker rolünde başarılı oyuncu, Maral Üner var. Oyun ilk olarak 1984 yılında sahnelenmiş ve Maral Üner Hüzzam'ı 12 yıl boyunca 503 kez temsil etmiş. Şimdi, 23 yıl aradan sonra Maral Üner aynı rolle tekrar karşımızda. Hemen belirtmeliyim ki, oyunun tekrar sahnelenmesiyle böyle başarılı bir oyuncuyu tanımış olduğum için  ve onu izleyebildiğim için kendimi çok şanslı hissediyorum. Ayrıca Maral Üner, bu oyunla Yaşam Boyu Başarı Ödülü'nün sahibi olmuş, oyunun izlediğiniz zaman bu ödülü fazlasıyla hakkettiğini eminim siz de anlayacaksınız.



Mahpeyker; Hakkı Paşa'nın soylu torunu, annesinin Mah'ı, babasının şımarık kızı, İsmail'in çocukluk arkadaşı, Asım'ın kıymet görmeyen eşi, Orhan'ın annesi, Osh Holding'in sesi...


Mahpeyker; geçmişte şımarık, nazlı bir 
genç kız, günümüzde hayatın ona kattıklarıyla kaba, saldırgan bir kadın...

On sekiz yaşında, aşkını anlatırken; "o tam bir erkek, daha şimdiden sigara bile içiyor" derken, yıllar sonra telefonda konuşurken "ananı eşekler kovalasın" diyen, geçmişe dönüp anılarını hatırlayıp hüzünlenen, toplum değişimine ayak uyduramayan bir kadın.

Yıllar önce yalılarda yaşayan şımarık bir kızken, şimdi meyve sebze alamayacak duruma gelen içimizi hüzünlendiren
 bir kadın Mahpeyker.

Oyunun sonunda diyor ya Mahpeyker; eskiden kalabalık gürültü seslerinden rahatsız olurdum şimdiyse yalnızlığın sessizliğinden; belki de onu en çok üzen değişen toplumun onu yalnızlaştırması, belki de bu yüzden sürekli salıncakta sallandığı günlere gitmesi, dedesiyle, babasıyla, annesiyle konuşması... 


Maral Üner'i bu oyunda tanıma fırsatı bulduğum için çok mutlu oldum. Yıllar öncesine döndüğü zamanlardaki o çocuk sesi beni büyüledi, gerçekten çok başarılı. Şu anki yaşamında insanın yüreğine dokunan o sesi de bambaşka. Ayrıca, söylediği Bir İstanbul Kadını şarkısıyla yaşamındaki hüznü incelikle, dokunaklı bir şekilde ifade ediyor. Mahpeyker'in hüznüne eşlik eden usta oyuncuların ses kayıtlarının da ayrı bir yeri var oyunda.


Her sözünde duygulandım ama gözlerim hiç dolmadı. Ben bu ara istemiyorum hiç hayatımda hüzün, bu kadar başarılı bir oyuncu tarafından oynanmasa herhalde sıkılırdım bu oyunda ama hiç sıkılmadım, Mahpeyker'in hüznü yüreğime nazikçe dokunup geçti.

Oyun sonunda bizlerle sohbet etmesi, deftere bir şeyler yazmamızı istemesi... Geri çevirir miyim hiç, kağıt olsun kalem olsun da bana, hemen, yüreğimde bir yerlere dokunduğu için sonsuz teşekkürlerimi ilettim kendisine. Bu oyunda, oyundan çok oyuncuya övgülerim, beğenilerim. Mutlaka bu başarılı oyuncuyu izlemenizi tavsiye edip şimdiden iyi seyirler diliyorum hepinize..


12 yorum:

  1. nasıl iyi geldi bu yazın.
    Tiyatroyu çok severim .
    Daha çok zaman ayırıp gitmem gerekiyor bunu biliyorum.
    sevgiler.

    YanıtlaSil
  2. sabah işe geldim,açtım sayfanı...öyle güzel anlatmışsın ki saat 9.30 ama kalkıp tiyatroya gidesim geldi..
    yaaa...bugün akşam olurmu?

    YanıtlaSil
  3. g, teşekkür ederim ben tiyatrosuz bir yaşam düşünemiyorum mutlaka zaman ayırmamız gerekiyor eğer izlemeyi düşünüyorsan şimdiden iyi seyirler diliyorum sana :)

    YanıtlaSil
  4. ebrucum, öncelikle çok teşekkürler,
    bu akşam için bilet bulabilir misin bilmiyorum ama devlet tiyatrolarının sayfasına bir bakabilirsin şu adresten,
    http://www.devtiyatro.gov.tr/
    eğer bulamazsan da 13 gün önceden istediğin her oyuna bilet alabilirsin, Hüzzam bu sezon boyunca oynayacak hatta muhtemelen daha çok sezon oynar gibi geliyor bana, takip ederek bilet alabilirsin ve tabii önlerden alırsan daha bir hoş olur :)
    Şimdiden iyi seyirler ve tiyatro dolu günler diliyorum sana :)

    YanıtlaSil
  5. şahane bir anlatım olmuş insan izlemeden doyuyor ama bi izlesem diye de içinden geçirmeden edemiyor =)
    eline sağlık:)

    YanıtlaSil
  6. kucukkurba, çok teşekkür ediyorum eğer izlersen şimdiden iyi seyirler :)

    YanıtlaSil
  7. Ben de 2 defa izlemiştim bu oyunu. Yazıda anlattığın tüm duygu ve düşüncelere aynen katılıyorum. Kesinlikle harika bir oyun ve oyunculuk.. Salıncaktaki o performansı hiç unutamam..
    Sevgiler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Gerçekten çok güzel bir oyundu. Hatta sanırım hala sahneleniyor :)

      Sil
  8. tıyatroda mahpeykerı oynayacagım ama oyunun eseri lazım bılen varsa yazsın acil bu aksama lazım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Maalesef yorumunuzu yeni gördüm ama zaten eser elimde yoktu :(

      Sil
  9. pekı bır sey daha soracagım hüzzam istanbul içinde yakın tarıhte nerede sahne alıcak,??

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Oyun hala sahneleniyor mu bilmiyorum, devlet tiyatrolarının internet sayfasından öğrenebilirsiniz.

      Sil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...